woensdag 25 juli 2012

Zelfgemaakte stoffen portefeuille

Klaar!
Ook al is het de eerste portefeuille die ik maak, ik ben tevreden met het resultaat (anders zou ik het hier niet op plaatsen :-) )
Maar ik ben niet van nul gestart, ik heb enkele blogs afgezocht om inspiratie op te doen.


En zo ziet de binnenkant er uit:



Denk je nu 'Ik wil dat ook maken!'? Geen probleem! Volg de volgende stappen en dan kom je er wel :-)

Ik begin opnieuw bij het begin, wat heb je nodig?
> een rits van 22cm
> heel stevige vlieseline
> een effen stof
> eventueel andere stof als voering van het ritszakje
> een stof met dessin
> velcro (voor de sluiting)
> 2 meter biaislint


Binnen- en buitenkant

- 22 x 19 cm groot en verstevigd met vlieseline
- Beide kanten van de sluiting zijn ook verstevigd


Ritszakje

- bestaat uit 3 delen voor de buitenkant en 3 dezelfde delen voor de binnenkant.
Deel 1: 3,5 x 19 cm
Deel 2: 9 x 19 cm
Deel 3: 11 x 19 cm (+ dit deel moet je ook verstevigen, maar van de voering niet)
- Sluit het bovenste gedeelte van het zakje met een lijn biais (foto B.)

Kaartenhouder

- bestaat uit drie lappen die op elkaar gestikt worden.
Deel 1: 11 x 19 cm (verstevigen)
Deel 2: 10 x 19 cm
Deel 3: 9 x 19 cm

! Ik heb wel ongeveer een centimeter moeten afsnijden aan de onderzijde van deel 2 en 3, maar ik behoud wel de afmetingen die ik gebruikt heb. Liever teveel dan te weinig!

A. Randjes mooi afwerken
B. Leg twee delen op elkaar en plaats de kaarten zoals je ze wilt zien. Stik een lijn waarop de kaarten kunnen 'steunen' dat ze niet dieper zakken
C. Stik een middenlijn


- Bevestig het kaarten gedeelte en het ritszakje langs de buitenste randen aan de binnenkant van de basis.
- Stik een stuk velcro aan de sluiting. Stik beide lappen van de sluiting aan elkaar
- Stik het andere deel velcro aan de buitenkant van de basis van de portefeuille
- Stik de sluiting aan de buitenkant van de basis. (foto)




- Omrand heel de portefeuille met bias.
- Klaar!

 

1 opmerking: