vrijdag 20 juli 2012

Ruffle it up!

Zelf een t-shirt met ruches versieren



Ik ben waarschijnlijk niet de enige (allez, dat hoop ik dan toch niet) maar soms heb je een bepaald kledingstuk voor ogen, dat staat als 'numero uno' op je verlanglijstje.
Jammer genoeg doen de winkels daar niet aan mee en ga je dat stuk gewoonweg nergens vinden.

Ik ben op zoek naar t-shirts met een extraatje. Voor mij is dat dus het draagcomfort van een doodnormale t-shirt (past altijd op alles en zit gewoon goed), maar dan met een detail dat ze dan toch wat minder saai om te dragen maakt. 
In de winkel vind ik zelden mijn goesting, binnen mijn budget dan...

DUS, ik kom hierbij met dé oplossing: DIY Shirts (= Do It Yourself).
Je versiert een simpele shirt, met een extraatje naar keuze, simpel én goedkoop.
En hierop volgt dus een tutorial voor diegenen die met 't zelfde probleem zitten als ze gaan shoppen!

Wat heb je nodig?

> 2 dezelfde t-shirts/topjes (één daarvan moet je passen)
> al het standaard naaimateriaal (naaimachine, schaar, naaigaren, speldjes...)


















Stap 1

Knip het kledingstuk (dat je niet zal dragen) langs beide zijnaden open.
Uit een van de panden knip je twee stroken van 3,5 cm breed en vier stroken van 7 cm breed.

Stap 2

Stik de twee fijne stroken (van 3,5 cm) aan elkaar vast langs de smalste rand. Nu heb je één lange smalle strook.

Op 1 cm naad stik je met een grote steek langs de hele lengte van die strook. Je mag op het einde niet hechten!

Stap 3

Trek aan 1 van de draadjes van het stiksel. Nu rimpel je de strook. Trek die rimpels zo dat ze mooi verdeeld worden over de hele strook. Speld de strook vast aan de hals van de t-shirt die je wel gaat dragen. (zoals op de foto) Het midden van de voorzijde van je t-shirt laat je open. Hier kom een grote ruche.


 Stap 4

Neem een strook van 7 cm breed. Net als bij de fijne stroken, stik je langs op een naad van 1 cm met een grote steek langs de lengte van de strook. Rimpel de strook en zorg dat deze groot genoeg is om de leegte in de halsrand op te vullen. Speld de strook vast. Stik de ruches langs de volledige halsrand vast aan je shirt.

Stap 5

Rimpel een tweede strook zoals je gedaan hebt in de vorige stap. Speld die strook ongeveer 3,5 cm onder de eerste strook vast. Stik de strook aan de t-shirt.


Stap 6

Dit is een makkelijke, herhaal stap 5, maar dan met de 3de strook!

Stap 7

Voordat ik de laatste strook gerimpeld heb, heb ik de strook een 5-tal cm korter gemaakt. Ik vond dat mooier als de onderste ruche een beetje korter was. Dus dit is niet echt nodig. Maar net zoals de andere ruches, rimpelen, vastspelden en vastsstikken.
Eventueel kan je nog meer ruches toevoegen, ik vond vier al genoeg :)



Et voila!


Het idee van de ruches heb ik gevonden op de blog van 'Tea Rose Home'. Zij ging nog een stapje verder en zette nog een extra bloemenbroche op haar t-shirt. Ik was al content met de ruches alleen :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten