donderdag 5 juli 2012

Het megamultifunctionele ritstasje!

Zelf een ritstasje maken



(met voering, jawel!)






Mijn mama wou na het zien van mijn eerste toilettas ook zo'n tasje, maar dan kleiner, om sleutels in te steken. Vandaag dacht ik, ' 'k Zal daar een keer aan beginnen.' En dan kon ik er evengoed een tutorial van maken :) Maar hiervoor ga ik beginnen bij het begin:

Wat heb je nodig?

> twee verschillende stoffen (hier heb ik effen en geruit katoen gebruikt)
> een rits (20 cm)
> ritsvoetje voor de naaimachine
> vliesofix (denk je nu dat ik Chinees schrijf, dan zal de 'Vliesowadde?!'-tutorial je verder brengen in de wondere wereld van vliesofix!)
> het gebruikelijke als je achter een naaimachine gaat zitten (naaigaren, stofschaar, kopspeldjes...)
> eventueel een lintje (hier een met bloemetjes)

Stap 1


- Knip vier keer hetzelfde patroon uit, twee maal in de buitenste stof en twee maal in de voeringstof.
- Versier eventueel een buitenstoflapje met een applicatie (ik heb met vliesofix een katoenen sleutel erop gekleefd)

Stap 2


- Open de rits en leg deze met de goede zijde op de goede zijde van een buitendeel.
- De tandjes van de rits komen op de naad van de stof te liggen (ongeveer 1 cm van de rand van je stof)
- Speld de rits vast.
- Stik de rits vast, gebruik hiervoor een ritsvoetje.

Stap 3

Doe nu net hetzelfde als in de vorige stap, maar dan met het andere buitendeel. Om de stof goed vast te spelden, sluit je de rits eerst.
Daarna open je die weer om alles vast te stikken.

Stap 4

Nu ga je de voering aan de achterkant van de rits vastspelden.
Hiervoor leg ik de twee delen op elkaar en spel ik op het stiksel van daarnet (eerste foto). Hier stik ik dan ook op, om zeker te zijn dat ik de rits niet raak met de naald van mijn machine (tweede foto). Want de rits kan je niet zien, doordat die nu langs beide kanten aan stof vastzit.

Doe nu hetzelfde voor de andere kant van je toilettas.



 Stap 5

Draai de stof nu op, zodat je de rits opnieuw kan zien. Normaal zou het er nu zo moeten uitzien...
Om zeker te zijn dat de stof niet tussen de rits vast komt te zitten wanneer je er aan trekt, stik ik de stof nog eens vast, dicht tegen de rits.

Stap 6

Stik alle randen, behalve die waar een zwarte lijn staat. Die hoeken worden in stap 7 toegestikt.
Nu kan je een lintje meestikken in de zijnaad van de buitenste delen.
Laat een deel van de onderste zijde van de voering open (zie de zwarte lijn), dit gat zal gebruikt worden om het toiletzakje binnenstebuiten te keren.

Stap 7

 Knijp de overgebleven hoeken dwars toe (de naadjes van onder- en zijkant liggen nu op elkaar).
Spel en stik dit zo vast. Knip de naad tot 0,5 mm bij.
Het resultaat zou er zo moeten uitzien. Dit is de onderkant van het toilettasje.

Stap 8

Keer heel het tasje nu binnenstebuiten langs het overgebleven gat in de onderzijde van de voering. Stik het gat toe, zo dicht mogelijk bij de naad.
Klaar!


PS: Als er stappen niet duidelijk zijn, of andere vragen, mag je mij dit altijd laten weten :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten